Jdi na obsah Jdi na menu
 


Závody Ecce Homo

27. 4. 2023

homo.jpgK nejpopulárnějším, každoročně pořádaným akcím ve Šternberku patří bezesporu automobilové závody do vrchu Ecce Homo, jenž město proslavily nejen v České republice, ale především i v Evropě. Svůj název získala automobilová trať podle dvou sousoší Ježíše Krista, z nichž jedno stojí pod kopcem a druhé na vrcholu stoupání, přičemž obě vyobrazují zbičovaného, kříž nesoucího Krista korunovaného trnovou korunou. Latinská slova Ecce Homo (ejhle, člověk!) měl pak podle biblického vypravování pronést římský soudce Pilát Pontský, když zmučeného Božího syna ukazoval davu, a tento výjev se poté hojně odrazil ve výtvarném a sochařském umění.

 

První zmínka o Ecce Homo jako o závodě se datuje již do roku 1905 a je spojena s rakouským automobilovým klubem ÖAC, který zde právě toho roku, ve spolupráci se Slezským automobilovým klubem z Vratislavi, uspořádal soutěž spolehlivosti a takzvané konkurenční jízdy na trase Vídeň - Vratislav - Vídeň. Šternberský úsek byl pojmenován Bergrennen das Rennen auf Ecce Homo-Berg (Závody do vrchu na kopci Ecce Homo). První samostatně konaný závod na 7750 metrů dlouhé trati Ecce Homo se kvůli první světové válce konal až v roce 1921 a zúčastnilo se jej 42 automobilů a motocyklů, každý další rok však popularita i zájem o účast narůstaly. Poslední předválečný závod se uskutečnil roku 1937 a obnoven byl až o jedenáct let později.

 

Důležitým milníkem závodu Ecce Homo se stal rok 1950, neboť tehdy se závod do vrchu kvůli nově vybudované spojce mezi Šternberkem a Domašovem proměnil v okruh o délce cca deseti kilometrů. Tato trať platila za jednu z nejnáročnějších v tehdejším Československu a mezi sportovci byla velmi oblíbená, ačkoliv si vyžádala i několik obětí na životech. V roce 1958 nastala dlouhá, třináct let trvající odmlka, která skončila až v roce 1971, kdy se na zkrácené, obnovené trati do vrchu poprvé jelo Mistrovství Československé republiky. Následovala řada mistrovských i mezinárodních závodů a jejich věhlas i úroveň rapidně vzrůstaly, což v roce 1981 vyvrcholilo zařazením závodu Ecce Homo do evropského šampionátu, které se od té doby koná každý rok v červnu. Obyvatelé Šternberka jsou na tuto skutečnost právem hrdí, neboť se jedná o jediný závod v České republice zařazený do seriálu mistrovství Evropy.

 

revue.jpgSoučasná trať měří 7800 metrů, převýšení je 307 metrů a průměr stoupání 3,6 %. Startovní čára závodu se nachází na křižovatce ulic Opavská a Sadová nad centrálním parkem Tyršovými sady, 300 metrů nad mořem. Trať poté stoupá po vrstevnicích a její jednotlivé úseky nesou název většinou podle historických událostí, jenž se na nich udály. Cíl se nachází kousek před obcí Nové Dvorce, směrem na Moravský Beroun. Ačkoliv se závodů pravidelně účastní množství elitních českých jezdců, v posledních letech trati Ecce Homo dominují Italové, především jedenáctinásobný mistr Evropy a miláček diváků Simone Faggioli a držitel zatím posledního absolutního traťového rekordu z roku 2021 s časem dvě minuty 39 vteřin a 88 setin Christian Merli. Organizaci závodu a správu tratě zajišťuje Automotoklub Ecce Homo Šternberk, díky němuž sleduje automobilové závody každý rok cca 25 až 35 tisíc spokojených diváků. Díky tomu, že závody Ecce Homo nemají v České republice obdoby, se město Šternberk každoročně stává centrem zájmu fanoušků motosportu z celé republiky.

 

Autor: Nikol Látalová

 

Foto: betarena.cz, wikipedia.org, automobilrevue.cz

Zdroje: auto.cz, eccehomo.cz, automobilrevue.cz, poznej-sternbersko.cz, betarena.cz, olomoucky.denik.cz